Campingnæringen samlet i Alta

101 deltakere fra hele landet, fra både Kristiansand og Nordkapp, møtte opp på Scandic Alta tirsdag 19. oktober til Camping- og reiselivskonferansen 2021.

Dette var noe annet enn i fjor. På fjorårets konferanse i Tønsberg var vi delt inn i kohorter og deltakerne fikk ikke lov til å mingle med de andre utenfor egen kohort. I år er 1-meter’n borte og vi kunne igjen mingle med de vi ønsket her på konferanse i Alta.

Ordfører Monica Nielsen ønsket oss velkommen til Alta. I følge henne er det en ting som har vært positivt etter korona og det har vært at vi har fått bedre innsikt i det landet vi bor i.

Trond Øverås fra NordNorsk Reiseliv fortalte om alt de hadde lært fra koronapandemien:

  • Det er viktig å kunne være fleksibel og å jobbe med omstilling – det kommer til å bli den nye hverdagen. Da gjestene var borte i fjor, så tenkte lokalsamfunnet at – vi trenger jo turistene. Det har vært mest populært i Lofoten, mens fra Senja og nordover har det vært mer utfordrende.
  • De norske gjestene vil booke direkte. Betydning av sosiale medier har blitt større. Det har skjedd et løft i serveringsbransjen. Samarbeid og nettverk kommer til å bli viktigere framover.
  • Endringer i reiseatferd – staycation, helse og sikkerhet, mer ansvarlig reise og opptatt av bærekraft, fleksibilitet rundt avbestillingsrutiner.
  • Gjestene kommer til å ha fokus på «escape» – viktigere hvem man reiser sammen med enn hvor man reiser til.
  • Ansvarlig markedsføring – må være en sammenheng mellom det vi leverer og det vi kommuniserer ut. Vi må ha fokus på helårsturisme og lengre opphold, å bevare lokalsamfunn og besøksforvaltning, å løfte hele Nord-Norge. De som kommer hit skal oppleve noe de ikke får andre steder, noe de kan ta med hjem. Jobbe mot å få gjestene til å bli ett døgn lenger.

Egil Ørjan Thorsen fra Troms og Finnmark fylkeskommune var nestemann ut og gleda seg over å endelig ha kommet til den nye normalen. Eller hva er egentlig den nye normalen? Troms og Finnmark har blitt totalt rammet i de siste to årene, både by og grisgrendte strøk. Det har vært unntakstilstand i reiselivsnæringen. Campingplasser har heldigvis gjort det noe bedre.

Hva er det som driver folk hit til Troms og Finnmark? Det at det er så langt nord. Naturen. Kulturen kommer som en nr 2. Sterke nisjer her er fuglekikking, havfiske og Lars Monsen-opplevelser.

Så var det tid for å høre fra bedriftene. Stein-Inge Gjertsen fra Stabbursdalen Resort fortalte om en stor campingplass med veldig mye folk om sommeren, spesielt mange fiskere. Campingplassen er også stoppested for endel folk på vei til Nordkapp. Nå i koronatida har nordmenn erstatta de utenlandske fiskerne. Her er det nasjonalpark og sjøen, sykkelturisme, nordlys, fiske. – Håper at Stabbusdalen kan bli på noens bucketlist! Folk er flinke til å rydde opp etter seg, opptatt av å plukke opp søppel. Blir som å komme til et sted for første gang.

Magny Strand fra Valsøya Fjordcamping tok ballen videre og fortalte at de startet å jobbe mer med aktiviteter da de dannet Valsøya Opplevelser og skapte deretter Høyt og Lavt Valsøya. De behøvde mer overnatting etter at klatreparken kom til. Klatreparken startet i 2016 og åpna i 2018. I tillegg tilbyr de kajakk, turer, fisking, gokart, båt og fiske. Magny fortalte om at de på Valsøya har samlet på gamle hus og flytta eldre bygninger til campingplassen. De begynte med bærekraft lenge før det ble et moteord.


Etter lunsj var det Audun Pettersen fra Innovasjon Norge sin tur. Han fortalte oss at nordmenn har brukt mer penger i sommer enn tidligere år, og at det er en tydelig sammenheng mellom forbruk og aktiviteter. Mange har besøkt helt nye steder og prøvd seg på nye spennende aktiviteter i sommer. Vi ser at naturopplevelser øker med alder.

I alle undersøkelser ser man en stor generasjonskløft der ute, i forhold til bærekraft. Flere vil handle lokalt, flere vil reise mer i Norge, flere vil reise utenfor sesong, flere vil reise mindre med fly, flere vil bli lengre på stedet enn tidligere, og vil velge selskaper som gjør mye for klima. Folk har ikke tro på klimakvoter. Likevel er det ofte en forskjell på hva folk gjør, og hva de sier at de gjør.

Det å reise i eget land og i nærområdene kommer til å bli viktigere framover. Samtidig er helse og hygiene essensielt, man vil kun dra til steder der man føler seg trygg. Bærekraft og miljøbevissthet er noe forbrukerne etterspør i større grad. Men nå må vi gå fra preik til praksis, som Audun sier, markedet har tatt bærekraftbriller på og etterspør grønne leverandører.

4 råd:

  1. Bruk bransjenormen trygg camping – fortsatt
  2. Fleksibilitet – fortsatt – rundt bestillinger/avbestillingsregler
  3. Sertifisering og kvalitetssikring – viktigst at man gjennomgår en prosess
  4. Utvikle flere sesonger – det er en interesse for å oppleve Norge hele året

Gunnar Nilssen fra NHO Reiseliv og NHO Arktis var neste foredragsholder ut.

Den norske trafikken stoppa sør for Tromsø både for 2020 og 2021, så bedrifter i nord har hatt det tøft. Likevel er det all grunn til å være optimistisk for camping. Troms og Finnmark har større økning i bobiltrafikk enn camping. Camping som sesongnæring har forsterka seg de siste årene, og sysselsettingen er økende. Campingnæringen er en god bransje å investere i.

Ellinor Guttorm Utsi fra Davvi Siida fortalte at hun ble så glad da hun ble spurt om å delta på konferansen, og understreker viktigheten av å ha reiselivsopplevelser på programmet. Med kun reinjegere i slekta, visste de knapt hva turister var da de startet med noen få turister fra Hurtigruta i 2007. Det som startet litt unaturlig ved å ta på seg fine klær og bli tatt bilde av, har endret seg til å bli et stolt øyeblikk. Gjestene sier at de har endret synet på samene etter besøket hos Ellinor og mannen på Davvi Siida. Det er meningsfylt å møte den ekte samen. Det er viktig å få fram at de også lever vanlige liv, de bor ikke bare i en lavvo på vidda, men det er viktig å få fram tradisjonene. Å vise respekt for naturen, og spørre naturen om å få lov til å sette opp lavvoen.

Etter et nydelig musikalsk innslag fra Hege Sofie Nilsen fra Syngeriet i Alta, ble konferansen avsluttet med en paneldebatt bestående av Audun Pettersen fra Innovasjon Norge, Hilde Bjørkli fra NordNorsk Reiseliv, Bjørn-Inge Geithus fra Førde Gjestehus og Camping, Maria Kristiansen fra Tromsø Lodge & Camping og Jarle Buseth fra NHO Reiseliv. Her var det mange gode drøftinger og innspill:

  • Nordmenn stiller større krav. Campingbedriftene må henge med i tida og være bookbare på nett, vi må ha fine bilder på nettsiden og sosiale medier. At nettsiden gir god informasjon med tegninger av hyttene innvendig.
  • Kvalitet er veldig viktig.
  • Vertskapsrollen – å være jovial og serviceinnstilt, å sette seg inn i kundens ståsted.
  • Campinggjesten i Norge er generelt fornøyd, men de scorer dårlig på pris kontra kvalitet.
  • Vi har liten grad av differensiering – vi har litt for mange bedrifter som er i midt i mellom.
  • Nordmenn har penger og er villige til å betale. Campingbransjen kan ta en høyere pris – hvis produktet er bra.
  • Viktig at campingbedriftene henger med, at de er med i destinasjonsselskap og i klyngen og sånn sett melder seg inn i reiselivsfamilien.
  • Allemannsretten er en nøtt å knekke. Mer tilrettelegging kan være en løsning. De fleste gjester ønsker å være bevisste gjester. Det er viktig å informere gjestene om å ferdes på en god måte. Villcamping er et stort problem på Vestlandet, der biler parkerer langs veien sånn at brannbiler ikke kommer fram, store mengder søppel, samt at området brukes som toalett.
  • Hvorfor skal kommunene drive med bobilparkering? Det er direkte skadelig for næringen at kommuner tilrettelegger for bobilplasser.

Takk til alle som deltok på konferansen i Alta, til foredragsholdere, til utstillere som deltok på bransjedagen dag 2, til campingnettverket, til Sami Siida, Alta Strand Camping og Sorrisniva – det var en opplevelse! Og vi fikk se nordlys!

Legg igjen en kommentar