Gjør det enklere å være turist i Norge for alle

gammel dame

Reiselivet må gjøre det enklere for at eldre kan bli med på ferier og turer i nærområdet.

“Jeg skulle så gjerne hatt med min gamle mor på ferie i Norge, som har vondt for å gå, samt ser og hører dårlig. I tillegg har jeg en sønn som har matallergier.  Hvor kan vi reise, hvor kan vi bo, spise og hvilke opplevelser kan vi ta de med på, slik at de kan få gode opplevelser uten at det blir for slitsomt? Hvor finner jeg denne type informasjon og hvordan booker jeg rom min mor kan bo på?” 

Ja, si det……

Dette er situasjonen for mange.  Det er ikke enkelt å finne informasjon om hvor en kan reise, bo, spise og hva en kan oppleve i Norge, for mennesker med nedsatt bevegelighet, syn og hørsel, har astma eller allergi.

En med funksjonsnedsettelse sa en gang «Det er enklere å finne gode steder, bestille og reise til Japan»

Noen påstander og myter om tilgjengelige reiselivsmål for mennesker med nedsatt funksjonsevne og universell utforming

iStock_000012079340Small

De eldre vil ha helt andre reisevaner enn våre foreldre og besteforeldre. De er reisevante, vil fortsette å reise, kan reise hele året og mange av de har penger de vil benytte på reiser. Men alle eldre får nedsatt bevegelighet, syn og hørsel etterhvert, selv om de anses som spreke.

«Vi informerer om at bedriften er rullestolvennlig»

Men hva er rullestolvennlig og hva med alle de andre som nedsatt funksjon i bevegelighet, syn hørsel mv.? Mennesker med ulike funksjonsnedsettelser som har erfaring fra å søke, finne og benytte ulike tilbud har liten tillit til mye av den informasjonen de finner. Hvilken standard bygger informasjonen på? Mye av informasjonen bygger på egne oppfatninger og kriterier for hva som er god tilgjengelighet og god tilrettelegging, og ikke på en felles standard som «Tilgjengelige reiselivsmål».

“Rommene benyttes for lite og vi kan ikke legge ut tilgjengelige rom på online booking, for da kan alle bestille de”.

Rommene skal være for alle. Det er den enkelte gjest som best kan vurdere om oppholdet blir bedre ved å bo på et rom som er tilrettelagt for gjester med nedsatt bevegelighet, syn, hørsel og allergier. En gjest med vond rygg, hofter, knær, er overvektig mv., vil kanskje ha et bedre opphold på et rom med høyere seng og toalett, armstøtter ved toaletter mv. Familier med små barn får bedre opphold med større bad og rom. Det synes kun på 30 % av dem som har nedsatt funksjonsevne. Et rom skal ikke stå ledig i tilfelle det kommer en rullestolbruker.

“Mange allergikere tror de har matallergier, men har det egentlig ikke”

Det er viktig at alle får trygg mat og trygg informasjon om ingredienser.

Det er ikke opp til serveringsteder å bedømme dette. De må forholde seg til markedet og legge til rette for at alle med allergier av ulike slag får trygg mat og informasjon.

“Vi opplever at få gjester har nedsatt funksjonsevne og det er få forespørsler”

Men hvem er de? Mange vil la være å forespørre og bestille på steder de vet ikke har god tilgjengelighet eller finner informasjon om tilgjengelighet på bedriftens nettsider. Mange vil ikke kreve noe, men godta at det er slik. De velger heller tilbud som har god tilgjengelighet og kan gi gode opplevelser til alle. Et jubileum, et møte, en konferanse, en familie, et reisefølge, vil benytte steder hvor alle kan komme inn og bruke de ulike fasiliteter på bedriften.

Det er ikke enkelt å se at noen har nedsatt hørsel. Det vises kun på 30 % av de som har en funksjonsnedsettelse.

“Tilgjengelig og tilrettelegging for alle koster for mye”

Ja, noen tiltak vil koste en del, men det er også svært mange tiltak som ikke koster noe eller lite. Det er like viktig med en tanke- og handlemåte i tiltak, drift, informasjon mv. som gjør bedriften bedre for langt flere. De fleste tenker rullestolbrukere, men markedet er langt større og mangfoldig.

Det er bedre å gjøre noe enn ingenting for å gjøre bedriften best mulig for flest mulig!

Mytene og erfaringene bygger på kartlegging av ca. 100 reiselivs- og opplevelsesbedrifter i universell utforming som Norsk Turistutvikling på Lillehammer har utført på oppdrag for Hedmark og Oppland fylkeskommuner, DNT mv.

Erfaringen er at det ikke er vilje det står på eller feil holdninger, men det er mer mangel på kunnskap om de ulike grupper, deres behov og hvordan man utfører tiltak slik at det blir best mulig for flest mulig.

Nå har overnattingsbedrifter, serveringssteder, museer, utstillinger mv. muligheter til å øke kunnskapen og få inspirasjon til tiltak på en effektiv og rimelig måte til å;

  • gjøre små og store tiltak inne og ute slik at bedriften blir bedre for langt flere,
  • opplæring av ansatte,
  • vektlegge universell utforming i drift, informasjon og markedsføring.

Norsk Turistutvikling har med sin kompetanse og erfaring på universell utforming utviklet e-læringskurs til overnattingsbedrifter, serveringsteder, museer og utstillinger mv. med finansiell støtte fra Barne-, ungdoms-, og familiedirektoratet på e-læringsportalen www.spiria.no.  De selges derfor til en gunstig pris!

Legg igjen en kommentar