Vektlegging av universell utforming i reiselivet gir store inntjeningsmuligheter


Oppland og Hedmark har vært pilotfylker på universell utforming, og har hatt flere prosjekter på universell utforming i reiselivet.  Norsk Turistutvikling AS har hatt prosjektlederansvaret.  I dette arbeidet har vi i flere år hevdet at vektlegging av universell utforming for å få bedre og tilgjengelige reiselivsmål, gir større markedspotensial, økt konkurranseevne og bedre inntjeningsmuligheter til reiselivet.

At forskning bekrefter det vi har trodd på er veldig bra. Vektlegging av universell utforming gir store muligheter – også for små og mellomstore bedrifter.  Det viktigste er å se mulighetene og ikke bare utfordringene.  Vektlegging av universell utforming er bærekraftig utvikling.

Skjermbilde 2015-06-12 kl. 12.22.00Forskere ved Universitetet i Surrey har funnet ut at reiselivsnæringen i Europa går glipp av så mye som 142 milliarder € hvert år på grunn av dårlig infrastruktur, tjenester og holdninger til reisende med spesielle tilgjengelighetsbehov.

Forskningsprosjektet, som ble finansiert av EU-kommisjonen, fant at reisende innen EU som har behov for bedre tilgjengelighet (enten på grunn av funksjonshemming eller alder) foretok 783 millioner turer i regionen i 2012, og bidro med 394 milliarder € og 8,7 millioner arbeidsplasser til Europas økonomi. Hvis europeiske destinasjoner blir fullt tilgjengelige, kan denne etterspørselen øke med opptil 44 % i året – og produsere ekstra 142 milliarder € BNP og skape 3,4 millioner arbeidsplasser.

«Dette er en gylden mulighet for den europeiske reisebransjen.»

Professor Graham Miller, University of Surrey

Forskningen er den første i sitt slag til å studere de økonomiske konsekvensene av tilgjengelig turisme i Europa.

Den bekymringen mange små og mellomstore bedrifter har angående kostnadene for å gjennomføre tiltak er ubegrunnet. Denne forskningen viser at kostnadene ikke bare vil bli tilbakebetalt, men vil føre til vekst i markedet for bedriftene.  Selv små endringer vil gi store gevinster.

EU-kommisjonen har identifisert flere viktige anbefalinger for å bedre tilgjengeligheten i sin rapport, økonomiske konsekvenser og reisemønstre for tilgjengelig turisme i Europa. Economic impact and travel patterns of accessible tourism in Europe.

Antonella Correra, Policy Officer ved Europakommisjonen, kommenterte at dette er den mest omfattende forskning på tilgjengelig turisme gjennomført så langt i Europa. Han sa også at tilgjengelig turisme er en stor markedsmulighet. Forskningen gir klare bevis for at tilgjengelige reiselivstjenester også er bedre tjenester, som øker synligheten og omdømmet til reisemålene og gir konkurransefortrinn for operatører.

Du kan lese den fullstendige rapporten på Europakommisjonens nettside eller ved University of Surrey.

Det er behov for mer kompetanse på dette området også i Norge.

Kompetanse til reiselivs- og opplevelsesbedrifter
Kompetansen til å vektlegge universell utforming i reiselivs- og opplevelsesbedrifter for å utvikle bedriften, finner du på spiria.no  Alle bedrifter kan ikke bli optimale for alle, men alle kan bli bedre for langt flere!  Mindre tiltak gjør bedriften bedre for noen flere, så det er bare å sette i gang.  Mange av tiltakene koster heller ikke noe.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s