Kan reiselivet gi bedre opplevelser til flere?

Ja, det kan det definitivt.  Mange tenker rullestolbrukere, døve og blinde , men markedet er langt større og mer mangfoldig enn det.

Mange tenker store utfordringer og store kostnader, men det er mange tiltak som kan gjøres som ikke koster så mye, men som betyr mye for veldig mange.  Mer kunnskap og tenke mer universell utforming i det daglige arbeidet og i informasjon, kan gjøre bedriften langt bedre til flere.  Alle kan nok ikke bli optimale for alle, men alle kan bli bedre for flere!  Det er bedre å gjøre noe enn ingenting!

Skjermbilde 2015-04-20 kl. 11.37.56

20% av den norske befolkningen har en funksjonsnedsettelse på grunn av nedsatt bevegelsesevne, syn, hørsel og på grunn av astma og allergi. Vi tenker ofte de som bruker rullestol, er døve eller blinde, men det er et langt større marked som får bedre opplevelser med vektlegging av universell utforming. I tillegg kommer eldre og alle som har nedsatt funksjonsevne i deler av livet. 80 millioner i Europa har en funksjonsnedsettelse og 127 millioner vil få bedre opplevelser med universell utforming.

HUSK!

  • Det vises kun på 30% av dem som har en funksjonsnedsettelse.
  • 1 person med funksjoinsnedsettelse påvirker familie, venner, kollegaer i valg av overnattingssted, serveringssted og opplevelsesanlegg, samt for selskaper, kurs og konferanser.
  • Reisevante eldre er et viktig marked framover. Selv om de fleste får nedsatt bevegelse, syn og hørsel, vil de fortsette å reise så lenge de kan.

Nye veiledere i universell utforming til reiselivs- og opplevelsesbedrifter

Det er utviklet veiledere tilpasset overnattingsbedrifter, serveringssteder og museer, utstillinger mv. som gir nyttig og praktisk kunnskap om universellutforming/tilgjengelige reiselivsmål i;

  • bygninger,
  • uteområder,
  • drift og kompetanse til ansatte,
  • markedsføring av tilgjengelighet.

Det er også en generell veileder tilpasset alle som ønsker mere kunnskaper om temaet.

Veilederne er utviklet av Norsk Turistutvikling med delfinansiering fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet. Du finner veilederne på www.spiria.no som er en kurs- og veiledningsportal for reiselivet. Veilederne selges til reduserte priser på grunn av offentlig støtte.

Veilederne bygger på erfaring fra reiselivet
Norsk Turistutvikling har stor kompetanse og erfaring i arbeid med universell utforming i reiselivet de siste 4 årene, som vi vil gi videre til reiselivs- og opplevelsesbedrifter i hele landet.

Norsk Turistutvikling har kartlagt og veiledet ca. 100 reiselivs- og opplevelsesbedrifter, på oppdrag fra Hedmark og Oppland fylkeskommuner.  Alle kartlagte bedrifter har fått tilstands- og tiltaksrapport for å vektlegge universell utforming i videreutvikling i bedriften.

Svært mange tiltak koster lite, men betyr mye for mange!  Her får du kunnskap, praktisk veiledning, råd og tips.

Ansattes kompetanse er viktig
Det hjelper lite med god tilrettelegging av bygg, hvis ikke ansatte har kompetansen.  Det er sett mange eksempler på at universell utforming ikke er ivaretatt av ansatte og i driften som «ødelegger» det som i utgangspunktet er universelt utformet. Her får ansatte kunnskaper slik at de kan vektlegge universell utforming i driften og i møte med gjestene.  Det er også en engelsk versjon for ansatte.

Eldre og nyere bygninger bygninger
For at eldre bygninger skal hevde seg i konkurransen, må økt tilgjengelighet og tilrettelegging for alle vektlegges.  Selv om ikke alle bygninger blir optimale for alle, kan de bli bedre for langt flere.

Nye bygninger som er universelt utformet vil ha økt konkurransekraft i markedet i mange sammenhenger.  Men det erfares at ansatte ikke har tilstrekkelig kompetanse for å ivareta universell utforming i driftsrutiner og overfor gjester.

Markedsføring av tilgjengelighet
Det hjelper lite med en tilgjengelig reiselivs- og opplevelsesbedrift for alle eller en del mennesker med funksjonsnedsettelser, hvis ikke markedet får informasjon om tilgjengeligheten. Gi enkel, intuitiv og god informasjon som gjør at den enkelte kan bedømme om bedriften er tilgjengelig og kan gi de gode opplevelser. Veilederne gir råd og tips om markedsføring av tilgjengelighet for å få flere gjester/besøkende!

Tilgjengelig reiseliv i andre land

Tilgjengelige reiseliv vektlegges i langt større grad bl.a. i andre europeiske land og i USA både i produktutvikling og i markedsføring.  For at Norge skal hevde seg i konkurransen både på det norske og internasjonale markedet, må reiselivet sette iverk tiltak som gir flere tilgjengelige reiselivsmå og markedsføres tilgjengelighet på en ensartet måte ut fra en standard, som gir tillit i markedet.  Den enkelte må få tilstrekkelig informasjon til å velge destinasjon, overnattingssted, serveringssted og aktivitets- og opplevelsesbedrifter som kan gi den enkelte og reisefølget gode opplevelser.

3 tanker om “Kan reiselivet gi bedre opplevelser til flere?

  1. Tilbaketråkk: Flest klikk i uke 17 – Reiselivskunnskap.no

  2. Nyheten om nye nettkurs i universell utforming til reiselivs- og opplevelsesbedrifter er ranger på 3. plass blant alle nyheter i uke 17. Dette viser at det er stor interesse for temaet!

    Nettkursene finner du på http://www.spiria.no. Hvis du ikke allerede er registrert på http://www.spiria.no, må du registrere deg før du kan velge kurs og kjøpe kurs. Du får tilgang til kursene med en gang ved å betale med Paypal. Registrering forplikter ikke og er gratis.

  3. Tilbaketråkk: Kan reiselivet gi bedre opplevelser til flere? |

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s