Påfyll av kompetanse har de fleste av oss behov for

Noen ganger må man stoppe opp og velge retning på utviklingen av bedriften.

Noen ganger må man stoppe opp og velge retning på utviklingen av bedriften.

Ofte tar vi oss ikke tid tid å reise på kurs, eller det blir for dyrt.  Men ny eller oppfriskning av kompetanse, inspirasjon, tankevekkere, kritisk og systematisk gjennomgang av bedriften er alltid nyttig!

Samfunnet og markedet er i stadig endring og endringene går fortere.  Det skjer mye, så det gjelder å henge med både på markedsutvikling og den digitale verden.

Hovedresultater fra en undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter i 2015, viser at:

  • 60 % av reiselivsbedriftene i Norge oppgir at de har et udekket kompetansebehov i følge NHOs kompetansebarometer.
  • 47 % av bedriftene svarer at de har tapt kunder eller markedsandeler på grunn av udekket kompetansebehov.
  • Nesten 70 prosent av bedriftene svarte at mulighet for nettbasert utdanning vil gjøre det mer sannsynlig for arbeidsgivere å tilby kompetanseheving.

Kilde: NHOs kompetansebarometer 2015

Nettbasert kompetanseheving er effektiv og rimelig

Det er mindre ressurskrevende for bedriften å tilby kompetanseheving som skjer innenfor bedriften og som ikke innebærer lengre fravær.  Mangel på tid og problemer med å avse medarbeidere eller for ledere å reise på kurs, kan være et hinder for kompetanseheving. Nettbaserte tilbud øker muligheten for å tilby opplæring.

logoDerfor har Norsk Turistutvikling etablert Spiria.no som en kurs- og veiledningsportal, for å kunne formidle kunnskap og erfaringer til så mange som mulig på en enkel og fleksibel måte.  Vi har lang erfaring og kjenner etterhvert de viktige detaljene som må være til stede for å øke konkurranseevnen og lønnsomheten

Det er viktig å gi reiselivet muligheten til å øke kompetansen på en rimelig og effektiv måte.  Både ledere og ansatte sparer tid og penger, og kursene kan tas når det er ledig tid.

Dette er en fleksibel måte og lære på og kunnskapen kan benyttes der og da i bedriften.  Det er selvsagt hyggelig og nyttig og treffes på kurs og utveksle erfaringer, men vi vet også at en blir oppglødd der og da og har lyst til å ta kompetansen i bruk i bedriften.  Men hverdagen tar en og det blir fort glemt. Her har du tilgang til kompetansen hele tiden og når det passer.

Skjermbilde 2015-06-10 kl. 10.37.09Nettkursene er nyttige og praktiske

Nettkursene er for deg som ønsker mer kunnskap og inspirasjon for å starte eller videreutvikle egen reiselivs- og opplevelsesbedrift.

  • Flere av kursene er også for ansatte i reiselivsnæringen.
  • Spiria.no gir deg nyttig og praktisk kunnskap som kan benyttes direkte i bedriften
  • Nettkurs er en fleksibel og effektiv måte og lære på – her kan du lære når det passer deg!
  • Spar tid og penger for ledelse og ansatte.
  • Noen kurs/veiledninger har offentlig delfinansiering, og er derfor rimelige i innkjøp.

Det er bare å prøve – nettkursene er enkle å bruke!  Se om du finner et nettkurs du du kan tenke deg å ta på spiria.no.  Har du spørsmål, så kontakt oss gjerne. 

Det utvikles stadig nye kurs. Send oss epostadressen din, så kan du få nyhetsbrev.  Du kan også følge oss på Facebook. Har du tips til kurs, så send oss gjerne en epost.

Bedriftsinterne kurs

Bedriftsinterne kurs kan også legges på spiria.no.  Bedriften får eget kursområde som ansatte har tilgang til.  Ledelsen får veilederstatus og kan følge de ansatte gjennom kurset.  Kursene kan utvikles av oss, i samarbeid med bedriften eller bedriften selv kan utvikle kurset og legge inn innhold.  Veiledning til kursutvikling, tar vi oss av!

Legg igjen en kommentar