Om det benevnes med universell utforming i reiselivet eller tilgjengelige reiselivsmål, har lite å si. Det viktigste er et reiselivet vektlegger universell utforming i;
- bygninger og uteområder,
- i drift og kompetanse hos ansatte,
- i markedsføring slik at alle kan finne overnattingsbedrift, serveringssted opplevslesanlegg mv. som er tilgjengelig
slik at det kan gi gode opplevelser også til:
- 20% av den norske befolkningen, som har en funksjonsnedsettelse på grunn av nedsatt bevegelsesevne, syn, hørsel og på grunn av astma og allergi.
- Alle eldre og alle som har nedsatt funksjonsevne i deler av livet.
- 80 millioner i Europa, som har en funksjonsnedsettelse og 127 millioner vil få bedre opplevelser med universell utforming.
Innlegg om universell utforming/tilgjengelig reiseliv
- Mennesker med nedsatt funksjonsevne ønsker mer informasjon fra reiselivet
- Noen utsagn om universell utforming i reiselivet
- Gjør det enklere å være turist i Norge for alle
- Kan museer og utstillinger gi gode opplevelser til alle?
- Vektlegging av universell utforming i reiselivet gir store inntjeningsmuligheter
- Kan reiselivet gi bedre opplevelser til flere?