Hvorfor er universell utforming viktig for reiselivsnæringen?

Skjermbilde 2013-09-23 kl. 13.02.07

Universell utforming gjelder ikke bare de som sitter i rullestol, er døve eller blinde. Disse grupper utgjør en liten andel av det store markedet som vil nyte godt av mer universell utforming og få bedre opplevelser i forbindelse med ferie og fritid, kurs- og konferanser, i selskaper, ved arrangementer, i museer, i utstillinger mv.  Dette gjelder at langt større marked.

I overkant av 20 % av norske befolkning har en funksjonsnedsettelse. Den store andelen eldre som vil få bedre opplevelser med mer universell utforming er også et betydelig markedspotensial. I Norge vil andelen innbyggere over 67 år mer enn dobles frem mot 2060, fra 0,6 millioner til 1,5 millioner. Det er reisevante eldre som vil fortsette å reise så lenge de kan, hvis det er tilrettelagt for det.  De eldre vil bli sprekere, men alle får nedsatt hørsel og syn og de fleste får nedsatt bevegelsesevne. I tillegg kommer også alle som ikke er funksjonshemmet, men som vil nyte godt av mer universell utforming, som de med vond rygg, vonde hofterog knær, bruker krykker, bruker rullator, småbarnsfamilier mv.

EN person som har behov for litt mer tilrettelegging kan påvirke en familie, en storfamilie, en vennegruppe, en bussgruppe, et selskap, et firma, et kurs, en konferanse mv. til å velge et sted som er tilpasset den ene personen og at han/hun kan delta på tilnærmet samme måte som alle de andre og at alle får tilnærmet de samme gode opplevelser.

I Europa er det 127 millioner som vil nyte godt av mer universell utforming og får bedre opplevelser ved reiselivs- og opplevelsesbedrifter som vektlegger universell utforming. Markedspotensialet er stort nasjonalt og internasjonalt, og for kurs/- og konferansemarkedet og ferie- og fritidsmarkedet.

Hvorfor har ikke reiselivsnæringen i Norge tatt dette mer på alvor?

Svært mange land i Europa har kommet langt i universell utforming, samt at målrettet markedsføring.  Ved søk på nettet finnes veldig mange steder og bedrifter i Europa som markedsfører godt tilrettelagte tilbud for bevegelseshemmede, synshemmede, hørselshemmede, allergikere og ikke minste eldre/seniorer. Det er også mange nettportaler som markedsfører tilrettelagte store og små hoteller, campingplasser, spisesteder, aktiviteter og opplevelser hvor de med større eller mindre funksjonsnedsettelser kan få gode opplevelser.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s