Snowball-konferansen er digital i år og 22. april samlet vi oss rundt skjermen for å høre om hvordan reiselivet i Norge kommer til å bli etter korona.

Og det er optimisme å spore. Ove Gjesdal fra Visit Lillehammer og Pål Medhus fra Høve Støtt loset oss trygt gjennom Snowball-dagen med temaer som grønn omstilling, begeistrede ambassadører og et fokus på nærmarkeder.
Agnes Ernadóttir fra Brim Explorer snudde seg i fjor da koronaen kom og måtte satse på det nasjonale markedet. Hennes råd er: – Vær kreativ og ha litt selvtillit. Det norske markedet vil aldri forsvinne. Og nærmarkedene vil vi fortsatt satse på.
Stefan Hyttfors er futurist, som sier at en ting vi har lært i løpet av det siste året er at vi ikke kan forutse framtiden. Aktører som Google og Tesla gjør det ikke bra fordi de er så gode på å gjette riktig om framtiden, men de har en ekstrem god forståelse for nå-situasjonen. Ting går mye fortere enn før. Vi snakker om holdningsendringer. Og Gretagenerasjonen. Nettbutikken vet hva du kommer til å kjøpe, før du vet at du trenger det selv. Stefan tror at så snart det er mulig, vil vi reise igjen. Reisen blir symbolet for at vi klarte det, at vi kom gjennom koronapandemien. Du som reiselivsbedrift må ha fikset det med digitalisering nå i mellomtiden.
Kristian Jørgensen fra Fjord Tours snakket om et behov for større samarbeid. – Vi må tenke annerledes. Ting blir ikke som de en gang var. Bærekraft blir betydelig viktigere for kundene der ute og for myndighetene, og de som driver med reiseliv. Vi må legge til rette på en helt annen måte enn vi gjorde i 2019. – Vi må gjøre det lettere for kundene å få tak i produktene våre på en mer sømløs måte. Hos Fjord Tours kan du bestille rundreiser ved bruk av offentlig transport. Vi må spørre oss: Hvordan ønsker vi å være en del av det nye reiselivet?
Pål er fornøyd med Kristian sin presentasjon og utbryter: – Nå får jeg mer troa på norsk reiseliv igjen!
Torunn Tronsvang fra Up Norway skreddersyr reiser i Norge og selger disse til individuelle reisende. De er en reisekurator som plukker ut noe som de synes passer inn og legger det til en reise. Men det er fortsatt endel å hente på å bestille turer i landet vårt. Som Torunn selv sier: Å planlegge transport kollektiv i Norge krever en doktorgrad. Norge blir oppfattet som en trygg destinasjon, vi har håndtert korona relativt godt, vi har få folk som er spredd utover i et langstrakt land. Kvalitet og bærekraft. De reisende vil ha en reise med mening. Moderne luksus. En reise som er meningsfull både for de som er på besøk og de som bor. Lengre feriereiser. I Up Norway klimakompenserer de alle reiser.
Marit Vidnes fra Norrøna Hvitserk forteller om deres mål om å være ledende innenfor opplevelsesturer. Og de har mye å tilby; fra kajakkturer på Lysaker til destinasjon ukjent, en tur hvor du ikke vet hvor du skal. Eller hva med en kombinasjon av 71 grader nord og kompani Lauritzen? Norrøna Hvitserk Challenge med flere lag hvor man blir utfordra på mange oppgaver i løpet av en helg. Naturbasert opplevelse med guide.
Lars Arne Straand fra Straand Hotel i Vrådal introduserte oss for uttrykket Hubriding. De satser på motorsykkelturister og har laget ulike reiseruter fra hotellet. De ønsker å skape minner for livet. Her er det fokus på service på hotellet, motorsyklister kan komme innom å få seg en gratis kaffe eller få tørket klær. Totalt er det 20 hoteller i Norge, som er en del av de historiske, som er med på hubriding. – Det er viktig å få spredd det gode budskap.
Veronica Blumenthal fra Østlandsforskning ved Høgskolen i Innlandet har skrevet doktorgrad om altoppslukende opplevelser. Om immersjon. Det skaper et følelsesengasjement. Når vi har hatt slike opplevelser har vi lyst til å reise tilbake, og vi snakker varmt om det til andre.
Så hva er det som gjør oss oppslukt?
- Tydelig avgrenset – kontrast fra hverdagen. Avgrenset i tid og rom.
- Tematisk innpakning – forsterke opplevelsen av å komme inn i et nytt opplevelsesrom.
- Fysiske utfordringer – mestring gir en sterk involvering i opplevelsen.
- Mentale utfordringer – løse en kode sammen. Krever aktiv involvering.
- Sosiale kontakt, del av et lag. At vi sammen jobber mot et felles mål.
- Bruke egne ressurser – få brukt seg selv.
- Minner og nostalgi – spiller inn i opplevelelsen.
- Fantasi – trekker på noe i det indre.
Bruk flere av disse triggerpunktene for å skape disse opplevelsene. Det er viktig å sette forventningene riktig.
Trude Arnesen fra Stiftelsen Lillehammer museum snakket om verden rundt oss som er i endring. Omgivelsene er i ekspressfartendring. Vi må endre oss for å følge med. Museet målretter seg mot familie og barn og den kulturinteresserte voksne. I stedet for julemarkedet i fjor ble det Ljos, en lys- og lydopplevelse med et lyssatt Maihaugen.
Per Arne Villadsen fra Berg-Hansen Reisebureau spurte oss: Hva blir den nye normalen? Vi står foran et paradigmeskifte. Hvordan ser framtidens møteplass ut? Den er tredelt:
- Heldigital
- Hybrid
- Helfysisk
Bærekraftsbegrepet kommer til å bli mye viktigere enn det er i dag. Større krav til alle gjennomføringer, større krav til innhold og regi, gode tekniske produksjoner. Når man møter opp fysisk, må totalopplevelsen være bedre. Større forventninger. Og en større grad av fleksibilitet.
Andreas Solhaug fra Visit Norway i Sverige fortalte oss at det svenske markedet antakelig ikke kommer i gang igjen før sensommer/høst i år. Visit Norway har laget et koronabarometeret i de 7 viktigste markedene. Svenskene forventer at sommeren blir en ny ferie hjemme i Sverige. Koronatrøttheten fører til at man er lei, folk sitter på gjerde og flytter planer fram i tid. Bærekraft – nesten 40% ønsker å besøke destinasjoner som tar bærekraft på alvor. Tendensen til at man reiser mer i eget land. Den effekten kommer til å forsterkes i tiden framover.
Malene Tuv Sandvik fra Danebu Kongsgaard fortalte om utviklingen av hotellet. De har satset på matkasser og take away det siste året. Hyttegjestene påvirkes av ønsket om å gjøre området bedre. Hvordan kunne Danebu bli en forlengelse av hytta? Generell kvalitetsøkning, produserte mye mer selv, fokus på lokale råvarer. Hyttegjestene ble bedt om å komme med kritikk og tilbakemeldinger. Instavennlige bilder. All kommunikasjon var rettet mot hyttegjestene. Hyttegjestene ble til ambassadører.
Vi gleder oss til den nye normalen i reiselivs-Norge!