5 gode råd til norsk reiselivsnæring

I stedet for det årlige Kickoff Reiseliv som vanligvis arrangeres i Oslo hver høst, valgte Innovasjon Norge forståelig nok å gjøre det digitalt i år. Og selv om det hadde vært hyggelig å møte folk ansikt til ansikt , fungerer konferansen faktisk overraskende godt på en digital plattform. Reise:liv ble gjennomført torsdag 19. november 2020.

Fikk du ikke med deg den 4 timer lange reiselivskonferansen? Da har du mulighet til å se den igjen her, evt også lese vår korte oppsummering under.  

5 gode råd til norsk reiselivsnæring:

1. Stort potensial i skuldersesongene:
Erik W. Jacobsen fra Menon Economics ga oss 2020-tallene som fortalte om en skjev sesongstruktur. Da utlendingene forsvant i hele 2020, forsvant nordmenn også på våren og høsten. Og selv om nordmennene reiste i sommer, var det kun i juli, ikke i resten av sommermånedene. Det betyr at det er et stort potensial for å fylle kapasiteten i lavsesonger, det er fullt mulig å få til. Samtidig må det være en bærekraftig besøksforvaltning, det er viktig at lokalbefolkningen også ønsker at turismen lokalt skal vokse. Hvis ikke innbyggerne ønsker gjestene velkommen, er det vanskelig å få til i praksis.

2. Restart:
Sofie Hvitved og Bugge Holm Hansen fra Copenhagen Future Institute var inne på noe som flere snakket om under konferansen i dag. Å bruke denne rolige perioden med lite turister til å gjennomgå strukturen for egen bedrift, å trykke restart og tenke gjennom hvordan bedriften skal være når pandemien er over. Bærekraft må ligge til grunn, og det vil være enda viktigere enn før å være ærlig med gjesten, ha fokus på sikkerhet og tilrettelegge for sømløse opplevelser. Etter korona tror Sofie og Bugge at bærekraft vil ha tre ulike konsekvenser for reiselivsnæringen: Den vil være drevet av frykt på kort sikt, av nye digitale løsninger på lang sikt og av at bærekraft fortsatt vil utpeke seg som en megatrend som man ikke kan unngå å rette seg etter framover. Og som Bente Bratland Holm fra Innovasjon Norge påpekte; Endring er nesten alltid verdt innsatsen – for alternativet er så mye verre. 

3. Turistene må bruke mer penger: 
Nærings- og fiskeriminister Iselin Nybø snakket om at reiselivet har hatt et tøft år, og at det fortsatt kommer til å bli tøft framover. Likevel er det viktig å tenke på tida etter koronapandemien. En av de utfordringene er at vi må være flinkere til å tenke vekst i verdi. Hvordan kan vi få hver turist til å bruke mer penger gjennom oppholdet? Her må reiselivsnæringen jobbe sammen for å tilby opplevelser som gjør at turisten blir lenger og legger igjen mer penger i lokalsamfunnet.

Det vil komme bedre tider. En vaksine er på vei. Vi vil se at folk vil begynne å reise igjen. Derfor må vi bruke tiden nå til å løse de utfordringene reiselivsbransjen hadde før koronapandemien inntraff.

Iselin Nybø, Nærings- og fiskeriminister

4. Bærekraftig reiseliv: 
Per-Arne Tuftin fra Norsk Reiseliv, Kristin Krohn Devold fra NHO Reiseliv, Astrid Bergmål fra Virke og Bernt Bucher-Johannessen fra Hanen var alle invitert for å kommentere på status for reiselivsstrategien (som skal overleveres Nærings- og fiskeridepartementet 1. mars 2021). De var enige om at fokus i første omgang var at reiselivsbransjen overlevde, og at støtteordningene var livsviktige for å komme seg gjennom krisen. Og som Kristin nevnte, det er to kriser; koronakrisen og klimakrisen. Bærekraft må ligge til grunn i enhver reiselivsbedrift. Bernt var opptatt av at alle tre aspekter av bærekraft må være på plass, ikke bare miljø, men også det sosiale og økonomiske aspektet. Håkon Haugli fra Innovasjon Norge var også opptatt av bærekraft, og av hvordan Norges oppfattes ute. Dersom Norge leder an innenfor bærekraftig reiseliv og vi utnytter den gode plassen vi har her i landet (det er ikke noe problem å overholde meter’n), så kanskje utenlandske turister vil velge nettopp Norge etter pandemien fordi det oppfattes som et trygt land og en grønn destinasjon. Kanskje det kan gjøre det lettere for hver enkelt bedrift å vurdere om de er på rett vei med den nye Utslippskalkulatoren fra Innovasjon Norge?

5. Rause avbestillingsrutiner: 
Margrethe Helgebostad fra Innovasjon Norge snakket om gode tilbakemeldinger fra undersøkelser gjennomført blant turister i sommer og fortalte om deres koronabarometer. Gjestene var svært fornøyde med hvordan norsk reiseliv håndterte smittevern i sommer, så det betyr at bransjen har gjort mye riktig. Det som også kom fram er at folk må kunne bestille og få penger tilbake dersom de velger å avbestille. Det er viktig med rause avbestillingsrutiner for at folk skal tørre å bestille ferie i Norge i dag.

Takk for at dere gir oss drømmene, Visit Norway!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s