2019 ble et bra campingår

Sveastranda Camping

Foto: Sveastranda Camping

Campingferie er i vinden som aldri før. Gjestedøgnstatistikken for 2019 er positiv lesing for norske campingplasser.

I løpet av 2019 var det totalt 7,5 millioner gjestedøgn på norske campingplasser. Dette er en økning på 1,4 prosent fra året før.

Veksten i bobilmarkedet øker for hvert år, og lite tyder på at denne veksten vil avta fremover. I 2019 var det faktisk for første gang i historien flere som overnattet med bobil på norske campingplasser enn som overnattet med telt og campingvogn, hvis vi ser bort fra dem som har faste plasser/sesongkontrakt på vogna. Til sammen 1,6 millioner overnattingsdøgn med bobil ble registrert på norske campingplasser i fjor.

Enda flere overnattet i hytter og leiligheter på campingplassene, der det ble registrert nesten 2 millioner overnattingsdøgn.

Trendforskeren Li Edelkoort fra Nederland uttalte i 2013 at «camping is going to be a super trend». 7 år etter kan vi slå fast; camping er virkelig blitt «in».

Vi er ikke overrasket over at campingnæringen har opplevd en god oppsving de siste år.

Camping er ensbetydende med frihet for mange. Nærhet til natur og naturopplevelser blir også nevnt som viktige faktorer for valg av camping som ferieform.

Det hjelper også at svært mange campingplasser har gjort betydelige investeringer og oppgraderinger de siste år. Mange av campinghyttene og -leilighetene har fått et ansiktsløft, og er av høy og moderne standard. Det samme gjelder for oppstillingsplasser og sanitæranlegg.

Vi i Norsk Turistutvikling er stolte av å få jobbe med norsk campingnæring gjennom campingnettverket «Nasjonal klynge for campingnæringen», sammen med NHO Reiseliv. Nettverket startet opp allerede i 2013. Flere fylkeskommuner deltar med finansiering av kompetansetiltak.

Nesten 50 campingbedrifter fra store deler av landet er med i klyngen. Deltakerne er fremdeles like motiverte, engasjerte og «sultne» på å bli best mulig for sine gjester, som ved oppstart.

Bedriftene har stort fokus på å skape best mulig opplevelser for sine gjester. Det å finne gode bærekraftige og miljøvennlige løsninger har tilsvarende stort fokus, slik at gode ferie- og campingopplevelser også vil være mulig i fremtiden.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s