Det er mange mennesker som ikke kan reise hvor de vil eller velge bosted etter ønske. De må velge det som tilfredsstiller de elementære behov – at de de får et rom de kan fungere godt i, kan komme seg på do og i dusjen, at de kan komme inn for å spise på en trygg måte, komme seg på toalettet på spisestedet mv. Dette er selvfølgeligheter for mange av oss, men ikke for alle. En ung mann i rullestol (etter en ulykke) fortalte at han ikke kan gå ut med venner for å ta en øl i byen han bor i. Han kan komme inn noen steder for å kjøpe en øl, men han kan ikke komme på toalettet. I dagens samfunn er det ganske trist at dette ikke er mulig.
De fleste av oss kan ofte tenke hvor vi har lyst til å reise, hva vi har lyst til å se og gjøre og finne et sted å bo. Mange mennesker med nedsatt funksjonsevne må først og fremst ta de praktiske hensyn – finne et sted å sove, spise, komme på toalett mv. på en trygg måte som ikke er altfor krevende. Dette er ikke enkelt, da svært få reiselivsbedrifter i Norge har informasjon om hvordan de er tilgjengelige og tilrettelagt for mennesker med nedsatt bevegelighet, syn, hørsel og de som har astma og allergi. Eller å komme tilovernattingsbedriften og det viser seg at det ikke er tilrettelagt slik det blir sagt eller beskrevet at det skal være. Det er det mange som opplever.
Nå er det ingen menneskerett å kunne reise hvor man vil eller oppleve det man ønsker for noen, selv om man er såkalt funksjonsfrisk eller funksjonshemmet. Men at de fleste kan reise sammen med partner, familie og venner til reisemål i Norge hvor de kan bo, spise og få gode opplevelser, uten at det er for store utfordringer for mennesker med nedsatt funksjonsevne og reisefølge, bør kunne forventes i dagens samfunn, hvor likestilling og likeverd er på agendaen på flere områder. Overnattingsbedrifter, spisesteder, opplevelsesbedrifter, opparbeidede naturområder med turveier mv. som er ment for allmennheten skal etter Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (likestillings- og diskrimineringsloven) være tilgjengelig for alle. Alt kan ikke bli tilgjengelig for alle, men der det er mulig bør det bli tilgjengelig for folk flest, og mange reisemål bør bli langt bedre for flere.
Men loven er en ting – noe annet er det samfunnsansvaret reiselivet bør ta. For reiselivs- og opplevelsesbedrifter gir det også større markedsgrunnlag og konkurransekraft hvis de er tilgjengelige og tilrettelagt for flere, spesielt hvis dette informeres om på nettsider og at informasjonen er søkbar. Se gjerne blogginnlegget om hvordan mennesker med nedsatt funksjonsevne ønsker informasjon og litt fakta om markedet .
Scandic informerer best om hvordan de er tilgjengelig og tilrettelagt for mennesker med nedsatt bevegelighet, syn, hørsel og dem som har astma og allergi. Det gjør de fordi det lønner seg! Det var en rullestolbruker som sa at mange mennesker med nedsatt funksjonsevne er henvist til å være urbane turister og benytte kjedehoteller eller reise utenlands. Slik bør det ikke være. Alt kan ikke bli tilgjengelig for alle, men svært mange bedrifter og opplevelser kan bli bedre for langt flere gjester med små tiltak. Gjør det enklere å være turist i Norge for alle. Ønsker du å vite hvor du kan starte, kan du se på vår nettside.
God sommer!