Campingkonferanse på Lillehammer: Verdiskaping i campingnæringen


Campingnæringen var tirsdag samlet på Scandic Lillehammer Hotel for å svare på spørsmålet om campingnæringen kan bli den gode løsningen på et verdiskapende og bærekraftig reiseliv. 127 personer var på plass, deriblant foredragsholdere, deltakere, utstillere og arrangører. NHO Reiseliv, Nasjonal klynge for campingnæringen sto bak arrangementet sammen med oss i Norsk Turistutvikling AS.

Ordfører Espen Granberg Johnsen i Lillehammer kommune ønsket deltakerne velkommen, akkurat som han gjorde for ett år siden. Der fjorårets konferanse tok for seg framtidens campingnæring, kunne ikke årets tema bærekraft vært mer i tiden, i følge ordføreren. Han fortsatte med at den yngre målgruppen er i økende grad opptatt av aktiviteter i nærområdet, og nettopp ved at campingbedriftene samarbeider med aktivitetstilbydere lokalt, er de med på å øke den lokale verdiskapingen. Fokuserer man på lokal mat, natur og kultur, så er dette viktige elementer for å oppnå en bærekraftig utvikling.

Jan Heggheim startet det faglige programmet for dagen. Han er fylkesdirektør i Sogn og Fjordane fylkeskommune, og snakket om å være best i verden. Når man går en fjelltur er målet – fjelltoppen – tydelig foran deg hele veien, men det er langt igjen. I hverdagen er det også langt igjen om vi ønsker å bli best i verden, men vi styrer på. Vi (campingnæringen) tilhører det mest moderne segmentet i norsk reiseliv. Heggheim mente vi må stille oss spørsmålet om vi er i stand til å møte forventningene som turistene har til oss som bransje. De søker det nasjonalromantiske, det som får hjertet til å slå. Nå har vi et marked fullt av nyanser, glamping er et godt eksempel på det der du har luksusopplevelser tett på naturen. Tilbyr du som campingplass aktiviteter i nærområdet, er det viktig å ha aktiviteter som passer alle. «Forbildene våre driver med det ekstreme. Vi vil ikke reise til en gubbeplass, du behøver aktiviteter som er både soft og ekstrem.»

Audun Pettersen, direktør for bærekraftig reiseliv og mat i Innovasjon Norge, var på plass, i år som i fjor. «Er reiseliv den nye oljen?» Audun fortalte at Innovasjon Norge har satt opp seks områder for hva Norge skal leve av framover, og reiseliv og kreative næringer er en av dem. Reiseliv er mer enn reiseliv, og en næring det ble diskutert mye rundt da stortingsmeldingen kom nå i år. Hvem er nå denne campingturisten? Han eller hun er opptatt av å være ute i naturen og gjøre aktiviteter. De booker seinere, bor lenger og bor mer spredt enn andre turister. Og campingturisten er fornøyd, mest fornøyd med aktivitetstilbud og gjestfrihet ved campingplassene. Og minst fornøyd med pris i forhold til kvalitet. Hovedutfordringen er at turistene reiser mest mellom mai og august. Vi er nødt til å spre trafikken utover. Campingnæringen har en større vekst enn hotellnæringen for 2017. Audun ga oss 6 steg til hvordan utvikle en bærekraftig campingnæring.

  

Mette Lunde Sveen fra Sveastranda Camping fortalte om denne campingplassen som ligger nær Gjøvik, Hamar og Lillehammer. Da hun sa opp jobben sin for å drive campingplassen på fulltid sammen med mannen sin, tenkte hun; hvor skal jeg begynne? Men nå etter noen år, tenker hun mer; åssen skal jeg få gjort alt? Sveastranda har gjennomgått en stor utvikling og de har gått fra å være en sommercampingplass til å holde åpent hele året. De satser på barna og har utviklet et stort aktivitetstilbud til dem. For hvis ikke barna trives, så trives ikke foreldrene heller. «Jeg vet ofte navnet på gjesten før han har sagt navnet sitt i luka, og da får du et spesielt forhold til gjesten», forteller Mette. Sveastranda Camping var en pilotbedrift for Green Key og miljøsertifiserte seg i begynnelsen av 2016 som en av de første campingbedriftene i Norge.

Sveinung Jørgensen og Lars Jacob Tynes Pedersen kalles bærekraftseventyrere og vi var så heldige å ha disse gutta på besøk denne dagen. Lars Jacob sa takk for sist til sin tidligere sjef på Ekeberg Camping der han jobbet for vel tjue år siden, mens Sveinung beklaget seg ovenfor Nes Camping for å ha spist opp smågodtet deres for rundt tredve år siden. Så begge to hadde et visst forhold til camping før de ble med oss på konferanse. De henvendte seg direkte til campingnæringen da de spurte: «hva kan dere tilby de eldre?» Eldrebølgen er på vei, og da er det viktig å bli med i allianser i nærmiljøet, gå ut til de eldre og ta dem i hånda, si kom til oss! Vi må forsøke å tenke helårsbutikk, hva kan man gjøre med campingplasser som står tomme på vinteren? Vi må tenke: Hvordan kan man tjene penger og hvilke andre tjenester kunne vi tilbudt?

Erik Berg er eier og investor i hotellkjeden Classic Norway. Med sine 16 hoteller sier han at det det større sjanse for å tjene penger i en kjede enn alene. Han understreker at det er bedre å være en del av et fellesskap, at en campingplass har en verdi, men sammen med flere, har det en langt større verdi. Classic Norway-investoren forteller at de ikke kjøper noen anlegg uten at det er en historie der. Det er viktig at du har ansatte som kan fortelle den historien videre til gjestene. Ett av hotellene i Classic Norway-kjeden er Strand hotell Fevik. Der skrev Roald Dahl historien om Willy Wonka og sjokoladefabrikken.

Hunderfossen-konsernets Per Arne Slapø tok turen til Lillehammer for å fortelle historien om hvordan Hunderfossen Familiepark ble til. De har jobbet bit for bit og stein for stein. «Vi setter vår stolthet i å aldri bli ferdig,» forteller Slapø. Han oppfordrer campingnæringen til å ta en skikkelig vurdering på hva du er best på. Hva er det som er unikt? Om det er beliggenhet, aktiviteter eller annet, så er det viktig å differensiere seg da det er en global konkurranse om turistene. Det er nødvendig å velge hovedmålgrupper. Hvis det allerede finnes tjenester i nærområdet, bruk disse i stedet for å bruke egne ressurser.

NHO Reiselivs representant på konferansen var Ole Michael Bjørndal. Han viste til at Norge blir sett på som verdens lykkeligste land og at vi er ansett som en trygg destinasjon å feriere i. Nordmenn er gode på gjestfrihet og på mobilt bredbånd. I stortingsmeldingen som kom tidligere i år, er ordet «camping» kun nevnt seks ganger. Og det i løpet av 100 sider! Den økte reiselivsmomsen kan få drastiske konsekvenser for de mindre aktørene i reiselivsbransjen, og det kan bety mye for de mindre campingplassene her i landet. Ole Michael forteller at NHO Reiseliv ønsker å ta vare på den norske merkevaren, at de er imot snøscooter og andre elementer som forstyrrer harmonien i naturen.

Terje Stalleland er daglig leder ved Hove Leirsenter og Hove camping. Han forteller om Raet Nasjonalpark som åpnet utenfor Arendal nå i sommer. Her er 98% av nasjonalparken sjø, og de gjennomførte et pilotprosjekt om å drive leirskole her. Han sier det er viktig å spille på lag med lokale og regionale myndigheter som ønsker næringsutvikling. Det at området får en nasjonalpark, er et kvalitetsstempel og gjør at det blir attraktivt for nye etableringer. Det blir viktig å bruke nasjonalparken i markedsføringen av campingplassen og leirsenteret i framtiden.

Takk til alle konferansedeltakere, utstillere og ikke minst foredragsholdere for en inspirerende dag om bærekraft og verdiskaping i campingnæringen! Vi sees 6. november 2018:)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s